چشمک زن همه فن حریف!
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

چشمک زن همه فن حریف!

زمانی که من در دوره راهنمایی درس میخواندم، مجله کیهان علمی راهر ماه مطالعه میکردم. البته این مجله بعدها چاپ نشد. در یکی از شماره‌های این مجلهمدار چشمک زن زیر را قرار داده بودند که به علت سادگی و اینکه ازقطعات خیلی کمی تشکیل شده بود نظر من را جلب کرد و آن را ساختم، داخل دو شاخبرق جاسازی کردم و بعنوانتستر برق شهراز آن استفاده میکردم. یکبار که اینمدار را به مدرسه برده بودم تابه یکی از دوستانم نشان بدهم، به طور اتفاقی متوجه نکته جالبی در مورد این مدارشدم. آنهم این بود که اگه من اینمدار را با خودمسری قرار می‌دادم(مثل حالتی که ازفاز متر استفادهمیکنید) باز هممدار با توجهمقاومت زیاد بدن وجریان بسیار کم عبوری کار میکرد!!!
 
 
 
به دلیل کوچک بودن اینمدار از آن در جاهای مختلفبنا به سلیقه و نیاز خود استفاده کنید. مثلا من اینمدار را دردوشاخبرق قرار دادم و بعنوانتستر برق شهر استفاده کردم. از دیگر کاربردهای اینمدار میتوان به :
·        تستر فیوز برق شهر، به این صورت که باموازی بستن اینمدار بافیوز به محض اینکهفیوز بسوزدمدار شروعبه کار میکند و شما براحتی میتوانید متوجهفیوز معیوب شوید.
·        درمداراتی که بابرق شهر سر وکار دارند، از اینمدار میتوان بعنوان نشانگر وجودبرق شهر درمدار استفاده نمود.
·        تستر شبکه مخابرات و مشغول بودن خط، به دلیل اینکه اینمدار بهازایولتاژهای بالای 35ولت ( چهمتناوب و یامستقیم ) کار میکند و  از طرفیولتاژ خطوطتلفن در حالت عادیولتاژی درحدود 50ولت مستقیم دارند. لذا با قرار دادن اینمدار بصورتموازی با خطوطتلفن میتواناز وجودولتاژ در خط اطمینان حاصل نمود از طرفی زمانیکه خطتلفن مشغول باشد،ولتاژ آن به حدود 6ولت کاهش پیدا میکند که در این حالتمدار چشمک نخواهدزد و شما بسادگی میتوانید متوجه مشغول بودن خط بشوید.
·        اگر شما هم ایده‌ای در مورد اینمدار داشتیدآنرا برای من ایمیل کنید تا در اینجا به نام خودتان ثبت شود.
 
همانطور که در نقشهشماتیک مدار مشاهدهمیکنید اینمدار ابتدا از طریقدیود D1 ولتاژ ورودی را یکسو میکند. سپس اینولتاژ در دوسرخازن مدار قرار گرفته واز طریقمقاومت R2 خازن شروع بهشارژ میکند. همانطور که میدانیدخازن تمایلدارد تا پس گذشت پنج ثابت زمانی بهولتاژ ورودی (که در اینجا 220ولت برق شهر است) برسد، ولی به علت اینکه کلولتاژ خازن در این حالت بر رویدیاک افتکرده ودیاک نیز خاموش است. لذا به محض رسیدنولتاژ خازن به سطحتریگر دیاک،دیاک آتش کرده و شروع بههدایت میکند. در نتیجهولتاژ دوسرخازن از طریقدیاک ومقاومت 680 اهمی بر رویLED دشارژ میشود کهباعث روشن شدن اینLED میگردد. بادشارژ کاملخازن،دیاک مجددا به حالت قطع رفته وخازن شروع بهشارژ شدن میکند و این روند به همین شکل تکرار میگردد.
 
لیست قطعاتمدار :
·       دیود 1N4004
·       دیاک
·       LED قرمز
·       خازن 22uF 50v
·       مقاومت 470 کیلواهمی
·       مقاومت 680 اهمی
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 323
بازدید کل : 1436489
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1